POLITYKA PROMOCJI MUSI BYĆ ZRÓWNOWAŻONA

Warszawa 04.05.2021

Nie ma zgody na odejście od promowania unijnego mięsa oraz wina przekonują unijne organizacje rolnicze skupione w Copa-Cogeca. Ich stanowisko popiera 64 posłów do Parlamentu Europejskiego, którzy przypominają, że produkty te są integralną częścią europejskiego dziedzictwa kulinarnego.   

Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje społeczne, poświęcone planowanym zmianom w polityce promocyjnej Unii Europejskiej po 2022 roku w kontekście strategii „Od pola do stołu”. Powinny się one zakończyć pod koniec czerwca. Ponieważ dyskusja wchodzi w decydującą fazę w Brukseli odbyło się posiedzenie parlamentarnej grupy poświęcone planowanym zmianom w polityce promocyjnej. Z ramienia Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych wziął w nim udział Jerzy Wierzbicki. Zdaniem uczestników spotkania byłoby niezrozumiałe, gdyby Komisja Europejska zdecydowała się wykluczyć z promocji niektóre produkty rolne, takie jak wino czy mięso, gdyż są integralną część naszego kulinarnego dziedzictwa. – Polityka promocyjna UE jest doskonałym narzędziem promowania małych i średnich przedsiębiorstw oraz produktów unijnych rolników na szczeblu krajowym, europejskim i międzynarodowym. Niewiele osób wie, że nasze parmezany, camemberty, kiełbasy, szynki i wina są tak cenione na świecie między innymi dzięki polityce promocji. Jeśli wstrzymamy wsparcie dla niektórych produktów, takich jak mięso czy wino, przyniesie to po prostu korzyści dużym korporacjom międzynarodowym zdolnym do prowadzenia globalnego marketingu. Z drugiej strony, jakie przesłanie kierujemy do naszych kolegów hodowców i plantatorów winorośli, którzy codziennie pracują, aby ich gospodarstwa były bardziej zrównoważone? Z powodów politycznych zostałby wysłany szkodliwy sygnał, który przynosiłby skutki odwrotne do zamierzonych – powiedział Jerzego Wierzbickiego przewodniczący grupy roboczej „Promocja” Copa-Cogeca.

Podobne podejście do sprawy ma 64 europosłów, którzy podpisali się pod listem, w którym wzywają do wsparcia promocji całej produkcji rolnej. – Nie zmienia się skutecznej polityki, a europejska polityka promocji dowiodła swojej wartości. Nasi rolnicy są dotknięci COVID-19, Brexitem, sankcjami USA, musimy ich wspierać, utrzymując budżet na promocję bez wykluczania żadnego produktu, a w szczególności wspierając towary z naszym unijnym systemem oznaczeń geograficznych – powiedziała eurodeputowana  Irene Tolleret (Renew, Francja).

Takie podejście jest wspierane przez Copa-Cogeca, ale także przez główne organizacje reprezentujące produkcję rolną (AREFLH, AVEC, CELCAA, CLITRAVI, EDA, EUROPATAT). Nie można oszukiwać konsumentów i producentów, a stawką jest wizja naszego przyszłego systemu żywnościowego. Czy zamierzamy porzucić część naszego kulinarnego dziedzictwa ukształtowanego przez pokolenia rolników na rzecz żywności syntetycznej? Każdy ma dziś własną wizję, ale jest jeden prosty fakt: po utracie naszych umiejętności i farm trudno będzie do tego wrócić.

Zadanie (informacja prasowa) sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Mięsa Wołowego, Funduszu Promocji Owoców i Warzyw oraz Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego.