Warszawa 18.06.2025 r.
Podczas posiedzenia grupy roboczej Copa-Cogeca „Zdrowie i Dobrostan Zwierząt”, w którym udział wziął ekspert Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych (FBZPR), Adam Drosio, omówiono aktualne zagrożenia epizootyczne, propozycje zmian legislacyjnych dotyczących transportu zwierząt oraz konsekwencje planowanego odejścia od chowu klatkowego.
Jednym z kluczowych tematów była pryszczyca – wyjątkowo groźna choroba zwierząt gospodarskich. Przedstawiciele Niemiec i Węgier podzielili się doświadczeniami w zakresie działań prewencyjnych, wskazując na bioasekurację jako fundament skutecznej ochrony i szczególną rolę hodowców w monitorowaniu zagrożenia. Za główne wektory przenoszenia wirusa uznano dzikie zwierzęta oraz ludzi, w szczególności turystów i pracowników sezonowych oraz osoby przemieszczające się między gospodarstwami. Dostrzeżono również zagrożenia związane z organizacją polowań odbywających się na terenach gospodarstw rolnych w ramach których osoby niezwiązane z produkcją odwiedzają gospodarstwa. Podkreślono że istotne jest by jak najmniej osób postronnych mogło mieć kontakt z hodowcami i zwierzętami gospodarskimi. W trakcie dyskusji podjęto również temat szczepień przeciwko pryszczycy. Eksperci wskazali na wyzwania związane z występowaniem różnych serotypów wirusa FMD.
Kolejną kwestią będącą przedmiotem dyskusji była potrzeba działań prewencyjnych dotyczących zdrowia zwierząt. Proponowano rozwiązanie w formie szkoleń online dla Producentów oraz cyklicznych wizyt lekarza weterynarii w celu implementacji najlepszych praktyk w zakresie poprawy zdrowia zwierząt. – Z polskiej perspektywy należy zauważyć, że stała opieka weterynaryjna pozwala na szybką reakcję na wszelkie niepokojące objawy chorobowe u zwierząt, co przekłada się na bezpieczeństwo i opłacalność produkcji. Warto także zaznaczyć, że rolnicy w Polsce aktywnie współpracują z doradcami w opracowywaniu planów poprawy dobrostanu zwierząt – podkreślił Adam Drosio, uczestnik spotkania z ramienia FBZPR.
Transport zwierząt to kolejna istotna kwestia dyskusji. Wątpliwości wzbudził projekt Komisji Europejskiej nakładający obowiązek obecności lekarza weterynarii przy każdym załadunku i rozładunku zwierząt, co w obliczu niedoborów kadrowych może pogłębić problemy organizacyjne. Krytykę wzbudziła również propozycja liczenia czasu transportu w odniesieniu do przewozów morskich – państwa takie jak Irlandia i Wielka Brytania apelują o wyłączenie czasu rejsu zwierząt z ogólnego limitu czasu transportu. Jednakże praktycy i naukowcy wskazują że ryzyko urazów dotyczy głównie operacji załadunkowych i rozładunkowych, a ograniczanie czasu transportu w transporcie lądowym potęguje jedynie presję czasową na przewoźnikach stwarzając niepotrzebny pośpiech, który zmniejsza bezpieczeństwo na drogach nie tylko transportowanych zwierząt ale również innych uczestników dróg.
W ramach dyskusji nad propozycją odejścia od chowu klatkowego, podniesiono szereg krytycznych uwag. Wskazano m.in. na: konieczność utrzymania produkcji w istniejących budynkach oraz trudności legislacyjno-społeczne w adaptacji istniejących budynków do nowych wymogów. Ponadto wskazano potrzebę co najmniej 20–25-letniego okresu przejściowego, aby możliwe było odzyskanie poniesionych nakładów inwestycyjnych z nowo wybudowanych obiektów. Podkreślono, że nowe wymogi powinny dotyczyć nowych inwestycji. Zwrócono również uwagę na wysokie koszty zabezpieczeń przed drapieżnikami w systemie bezklatkowym, niebezpieczeństwo epidemiologiczne oraz ryzyko wzrostu cen żywności. Podkreślono że proponowane zmiany legislacyjne stwarzają zagrożenie utrzymania bezpieczeństwa żywnościowego UE.
FBZPR będzie nadal aktywnie uczestniczyć w pracach grup roboczych Copa-Cogeca, reprezentując interesy polskich rolników w kluczowych dyskusjach dla przyszłości europejskiego rolnictwa.
